Blogs

“Lachen is gezond!” Deze kennen we allemaal, toch? 😉

Lachen is fijn, lachen moet je doen, lachen is gezond, lachen is … De clichés over lachen bestaan al jaar en dag. Uiteraard is het fijner om lachende mensen te zien dan triestige mensen die geen vrolijke uitstraling hebben. Toch biedt lachen heel wat voordelen: lachen vermindert stress, het maakt je mooier en aantrekkelijker en bovendien heeft het ook een positieve weerslag op mensen rondom jou. Laten we even inzoomen op wat lachen kan betekenen bij stress.


Wat lachen kan betekenen bij stress


Wanneer we lachen, gebeurt er immers van alles in ons lichaam. In onze hersens vermindert de productie van de stresshormonen cortisol en adrenaline. In de plaats daarvan worden de gelukshormonen endorfine, serotonine en dopamine aangemaakt en dit al na 90 seconden glimlachen.


Het hormoon endorfine is belangrijk voor ons lichaam, doordat endorfine pijnstillende eigenschappen heeft. Tijdens een zware inspanning scheidt een gedeelte van ons brein endorfine uit om de pijn van de fysieke inspanning te maskeren. Dit zorgde er eeuwen geleden voor dat wij goede jagers waren. Hierdoor hoefden onze voorouders niet zo snel als een luipaard te zijn, ze hielden het gewoonweg langer vol. Vandaag hoeven we niet meer te jagen, maar maakt ons brein nog wel endorfine aan.


Serotonine is een gelukshormoon dat een grote invloed heeft op ons lichaam. Het regelt een aantal vitale lichaamsfuncties zoals ons immuunsysteem, onze nieren, hart en bloedvaten en onze spijsvertering. Daarnaast houdt het ons humeur in balans. Serotonine heeft een grote invloed op onze gemoedstoestand.


Dopamine is het hormoon dat ons in staat stelt genot en blijdschap te kunnen ervaren, het komt vrij bij fijne ervaringen.


Wat lachen nog meer doet


Lachen zorgt voor een spanningsontlading, waardoor onze bloeddruk daalt, onze hartslag vertraagt en onze spieren ontspannen. Hierdoor verbetert de doorbloeding, wat goed is voor ons hart, onze bloeddruk en onze huid. De spijsvertering verbetert en de weerstand neemt toe.


Onderzoekers Tara Kraft en Sara Pressman bestudeerden de mogelijke voordelen van het lachen. Ze keken hierbij hoe verschillende soorten lachen en het bewustzijn van lachten invloed hebben op hoe iemand stress ervaart. Ze onderscheiden twee soorten lachen: de schaterlach waarbij spieren rondom de mond worden aangespannen en de oprechte lach waarbij oogspieren betrokken zijn.


Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat lachen een duidelijke invloed heeft op de lichamelijke status. De lachende deelnemers, en dan vooral de oprecht lachende, hadden een lagere hartslag na de stressvolle situatie in vergelijking met de neutrale deelnemers.

De belangrijke conclusie is dat met een lachende gezichtsuitdrukking je minder stress ervaart en sneller van stress herstelt. Een goed gevoel kan dus niet alleen de oorzaak maar ook het gevolg zijn van lachen!


“De volgende keer dat je vastzit in het verkeer en stress ervaart, tover dan een smile op je gezicht”, aldus Pressman. “Dat zorgt er niet alleen voor dat je geestelijk beter met de situatie om kan gaan, het is ook goed voor de gezondheid van je hart.”


Nog voordelen van lachen


Echt lachen heeft nog meer voordelen. Het verbetert je ademhaling en je neemt meer zuurstof op. Goed voor je hart, longen en spieren. Als je buikpijn hebt van het lachen train je je buikspieren.

Door regelmatig te lachen ben je ook minder snel geïrriteerd en slaap je beter. Je kan alles weer beter relativeren en ziet sneller nieuwe mogelijkheden. En omdat je niet tegelijkertijd positieve en negatieve gedachten kunt hebben, heb je ook minder last van negatieve gedachten als je lacht.


Door het lachen komen mensen ook dichter tot elkaar. Niet alleen jij wordt er gelukkiger van, de anderen ook. Als jij lacht, zelfs als je gewoon glimlacht, lacht de ander automatisch terug en voel je je meer verbonden met elkaar. Samen lachen is een fantastische manier van teambuilding, en met een glimlach op je gezicht kom je zelfs tot betere afspraken dan zonder.


Het is zo jammer dat we steeds minder lachen. Kinderen lachen gemiddeld zo’n vijftig keer per dag, om de meest simpele dingen. Als volwassenen lachen we gemiddeld nog maar vijf keer per dag, wat overeenstemt met zes minuten per dag.

Test zelf het effect van lachen

Watch this:

Conclusie


Waarom wachten op een reden om te lachen? Als je eenmaal weet hoe je bewust en gewild een lach kan opwekken, dan kan je eender waar en op elk moment je spanningen ontladen en je direct beter voelen.

Dat het fake is, maakt niet uit. Het heeft sowieso een stressverlagend effect. Wanneer je blij bent, sturen je hersenen signalen door naar je lichaam, waardoor je gaat glimlachen. Maar omgekeerd werkt het ook: door een lach op je gezicht te toveren stuur jij signalen van blijdschap naar de hersenen.