Hoe dansen helpt stress te verminderen?

Ken je dat, een leuk muziekje opzetten, je begint te dansen en even vergeet je alles om je heen? Of je bent op een feestje, lekker bewegen op het ritme van de muziek met allemaal leuke mensen om je heen? Je lijkt even in je eigen wereld te zijn en daar kan je intens van genieten.

Kan je je voorstellen hoe dansen helpt stress te verminderen? .

Vier stressverlagende gevolgen van dansen

1. Beweging geeft een goed gevoel


Door te bewegen voel je je beter. Omdat lichamelijke inspanning het geluksstofje ‘endorfine’ aanmaakt voel je je goed en lekker. Daarnaast heb je door te bewegen ook 'dopamine' aangemaakt en dat geeft je ook een goed een gevoel. En wanneer je je beter voelt ga je je niet meer of kan je moeilijk focussen op nare dingen.

2. Muziek werkt positief op je emoties


Uit wetenschappelijk onderzoek is al jaren geleden gebleken dat muziek helpt om negatieve emoties bij stress te remmen. Een simpel uitgangspunt is dat muziek luisteren gewoon plezier geeft.

3. Verandering van Focus


Net zoals bij sporten (zoals fitness of hardlopen), heb je bij dansen ook een focus nodig. Deze focus is o.a. gericht op beweging, coördinatie en de muziek.

Deze vorm van focus werkt meditatief omdat de focus vooral gericht is ‘naar binnen’

Doordat je brein de focus heeft op het lichamelijke is er geen ruimte voor focus op stress, verdriet en ellende op zo’n moment dat je heerlijk aan het dansen bent.

4. Contact en verbinding maken


Misschien is wel het belangrijkste element in dansen: contact maken. Doordat je contact maakt met de muziek en met andere dansers (of je danspartner) voel je een onderlinge verbondenheid.

Maar vergis je niet. Door te dansen maak je in de eerste plaats vooral contact met  de belangrijkste persoon die er is: 'jijzelf'!

Dansen helpt je lichaam om endorfines vrij te laten. Dit is een geweldige bonus aangezien deze hormonen kunnen helpen om angst en stress te beheersen. Bovendien zorgt de lichamelijk activiteit er tegelijkertijd ook voor dat je hart gezond blijft.

Het enige wat je hoeft te doen, is een muziekje opzetten en beginnen te bewegen. Je zult zien hoeveel sneller de tijd voorbijgaat wanneer je op je gemak begint te raken en je ritme te pakken begint te krijgen.

Hoewel je misschien niet elke dag zult dansen, is het toch handig om dit idee in je achterhoofd te houden. Angst leren tegengaan, houdt deels ook in dat je nieuwe dingen leert doen. Probeer het dus eens! 😉